
Jak ładować podnośnik? Wszystko, co musisz wiedzieć – BLOG

Podnośniki o zasilaniu elektrycznym są nieodłącznym elementem wielu branż. Aby działały sprawnie, kluczowe jest dbanie o ich układ ładowania. W tym wpisie przybliżymy Ci, jak działa ten układ, jakie elementy go tworzą, jakie są typowe awarie i jak przeprowadzić konserwację.
Akumulatory w układach zasilania podnośnika
Akumulatory są sercem układu zasilania podnośnika. Bez nich, podnośnik nie mógłby działać. W podnośnikach, takich jak JCB S2632E, Genie GS-4047 i Haulotte Compact 10N, stosowane są popularne akumulatory L-105 o nominalnym napięciu 6V i prądzie 185Ah przy 20-godzinnym prądzie rozładowania. Oznacza to, że z tych baterii można pobierać prąd 9,5Ah. Jeśli prąd jest wyższy, proporcje te nieco się zmieniają. Pełne naładowanie tych baterii daje napięcie 7,2-7,4V, a ich nominalny stan gotowości do pracy to 6,3-6,6V.

Rola prostownika w układzie zasilania
Prostownik jest kluczowym elementem układu ładowania. W podnośnikach pełni funkcję konwersji wysokiego napięcia przemiennego na niski prąd stały, który podczas ładowania uzupełnia pojemność baterii. W podnośnikach wolnobieżnych występują trzy typy prostowników: transformatorowe bez obwodów elektronicznych (stosowane w starszych modelach), impulsowe oraz mikroprocesorowe, które w sposób adaptacyjny dozują napięcie i prąd baterii, aby przedłużyć ich żywotność, naładować je jak najbardziej efektywnie i oszczędzać energię.
Charakterystyka i przebieg ładowania akumulatorów
Podczas procesu ładowania, układ zasilania w podnośnikach wolnobieżnych zmienia swoją charakterystykę napięcia-prąd. W początkowej fazie ładowania, kiedy baterie mogą być rozładowane, napięcie ładowania wynosi od 24 do 25 voltów, ale prąd może wynosić nawet do 30 amperów. Środkowa faza ładowania, kiedy formują się baterie, to zakres napięcia od 26 do 27 voltów, a prąd ładowania powinien wynosić około 15 amperów. Końcowa faza ładowania to napięcie od 28 do 29,5 voltów, a początkowy prąd to 3 do 5 amperów.
Problemy i usterki układu ładowania
Najczęstszym problemem jest sytuacja, gdy podłączamy maszynę do ładowania wieczorem, a rano nie jest naładowana. W takim przypadku może wystąpić prozaiczny problem, brak zasilania w budynku, uszkodzony przedłużacz lub wadliwa wtyczka lub jej przewód zasilający bezpośrednio podłączony do naszego prostownika.
Inny typ awarii to maszyna podłączona do ładowania, napięcie 230V dociera do prostownika, ale prostownik nie naładował baterii. Może to być związane z problemem w okablowaniu lub problemem z samymi bateriami. Są one zbyt głęboko rozładowane i prostownik nie może wystartować. Połączenia złącza są luźne lub nie działają. Przewód między prostownikiem a baterią jest uszkodzony.
Najbardziej problematyczną awarią jest awaria prostownika. Może być uszkodzony z powodu swojego wieku, przepięcia lub złego działania systemu. W takim przypadku nie pozostaje nic innego, jak wymiana prostownika.
Diagnostyka układu zasilania. Jak sprawdzić?
Do samodzielnej diagnostyki poprawnego działania układu ładowania potrzebujemy dwóch urządzeń. Jednym będzie miernik, który pozwoli nam zmierzyć napięcie na bateriach podczas ładowania, a drugim urządzeniem będzie urządzenie, które pozwoli nam zmierzyć prąd, który płynie do tych baterii. Nie potrzebujemy żadnej tajemnej wiedzy czy uprawnień do tego, ponieważ mamy do czynienia z bezpiecznym napięciem 24V. Pamiętajmy, co wcześniej powiedziałem, że mamy do czynienia ze zmienną charakterystyką prąd-napięcie, ale wiemy, że napięcie powinno zaczynać się od minimum 22 voltów i rosnąć, a prąd może wynosić do 30 amperów i, zgodnie z cyklem ładowania, powinien maleć.


Konserwacja prostownika i układu ładowania
Pierwszą rzeczą jest przewód zasilający 230V. Powinniśmy sprawdzić jego stan, stan izolacji wtyczki. Czy piny wtyczki nie są przegrzane, nie ma tu żadnych wypaleń, czy izolacja nie została rozerwana. Każde z tych uszkodzeń eliminuje przewód zasilający z dalszego użytkowania. W większości przypadków możemy sami wymienić przewód, ponieważ jest on zakończony szybkozłączką.
Drugim typem konserwacji jest konserwacja styków na bateriach. Jest bardzo ważne, aby wszystkie baterie połączone szeregowo miały odpowiednie mostki, dobrej jakości, dobrze skręcone. Przewody, które idą od samego prostownika do akumulatorów, były w dobrym stanie, nie miały żadnych uszkodzeń ani rdzy na połączeniach.
Trzeci typ konserwacji jest bardzo ograniczony i, de facto, ogranicza się do samych oględzin. W większości przypadków prostowniki są wyposażone w wentylatory, które się brudzą, co później powoduje pogorszenie ich charakterystyk pracy. Drugą kwestią jest brud i wilgoć, które dostają się do środka. Jednak nasze działania, poza możliwością wydmuchania go sprężonym powietrzem, są bardzo ograniczone. Musimy pamiętać, że wszystkie działania, które wykonujemy na linii o wysokim napięciu, na linii 230V, powinny być wykonane przez uprawnionego instalatora.
Przykładowe ceny prostowników do podestów ruchomych
Ceny prostowników instalowanych w podnośnikach wolnobieżnych wahają się od 500 do 2000 euro. Na szczęście na rynku dostępna jest pełna gama zamienników dla tych urządzeń, które można nabyć w cenie od 200 do 1000 euro. Są one bardzo dobrej jakości i spełniają wszystkie parametry zalecane przez producenta. Jeżeli szukasz części do podnośników, skontaktuj się z naszym działem części.

Podsumowanie
Podnośniki z napędem elektrycznym są niezbędne w wielu branżach. Aby działały sprawnie, kluczowe jest dbanie o ich układ ładowania. W tym wpisie przybliżyliśmy Ci, jak działa ten układ, jakie elementy go tworzą, jakie są typowe awarie i jak przeprowadzić konserwację. Pamiętaj, że regularna konserwacja i diagnostyka mogą znacznie wydłużyć żywotność Twojego podnośnika.